براستی در شهری که ۳۰۰۰ سال قدمت و تمدن را باخود به یدک می کشد، شهری که بزرگان زیادی را در خود پرورانده، شهری که ادعای تبدیل شدن به مرکز توریستی منطقه در سالهای آتی را دارد، چه چیزی و یا چه عواملی میتوانند در به وجود آمدن آشفتگی اجتماعی و سرپیچی از قوانین نقش ایفا کنند.

این داستان تکراری است. داستان اینکه چاقو پوست را ‌شکافته، نوک تیزش در بدن فرو ‌رود و کسی در خون دست و پا بزند و جان بدهد. همان‌طور که روح‌الله داداشی، قوی‌ترین مرد ایران به ضرب چاقو کشته شد، همان‌طور که دختر دانشجو زیر پل مدیریت تهران با چاقو به قتل رسید، همان‌طور که قربانی میدان کاج جلوی چشم ده‌ها نفر از پا درآمد و ….. و این اواخر در سقز خودمان جوانی در نزدیک پل قه وخ با ضربات قمه از پای درآمد و لشکر کشی قمه کشان مست در هه لو و جمهوری و…. و. قتل‌ها همچنان ادامه دارند، چاقوها همچنان تیز و کشنده‌اند و معلوم نیست در روزهاتی آتی چند بار دیگر نوک تیز چاقوها و قمه ها گوشت و پوست انسان‌ها را از هم بدراند.
براستی در شهری که ۳۰۰۰ سال قدمت و تمدن را باخود به یدک می کشد، شهری که بزرگان زیادی را در خود پرورانده، شهری که ادعای تبدیل شدن به مرکز توریستی منطقه در سالهای آتی را دارد، چه چیزی و یا چه عواملی میتوانند در به وجود آمدن آشفتگی اجتماعی و سرپیچی از قوانین نقش ایفا کنند.
آنچه عیان است قوانین آشکارند و اجرای آنها الزامیست اما بازهم جرایم بوقوع می پیوندند، آنچه این امر را تسهیل میکند دسترسی قاتلان و یا مخلان اجتماعی به آلات و سلاح سرد است واین در حالی است که اگر این آلات در اختیار متخلفان نباشد شاید بسیاری از اتفاقاتی که این چند روزه در شهر سقز شاهد آن بودیم و قریب به یقین در آینده نیز شاهد خواهیم بود اتفاق نمی افتاد، فلذا تدوین قوانین و تاکید بر اجرای قوانین پیرامون حمل سلاح سرد بسیار الزامی میباشد، چون در دسترس بودن آلات جرم از مهمترین عوامل تشدید جرم محسوب می شود.
وجود نیروهای نظامی و انتظامی در مکانهای مختلف یک شهر از دیگر عوامل کاهش جرم و بالاخص جرایم مربوط به نزاع های خیابانی است که هر چند در خیابانهای سقز وجود دارند اما با اتفاقات پیش آمده به این نتیجه میرسیم که ناکافی بوده است، مخصوصا در شب ها با توجه به تاریکی شب و وجود نقاط مناسب برای وقوع جرم این امر بسیار ضروریست.
همچنین فرآیند وقوع جرم چند دقیقه بیشتر طول نمی‌کشد، و نمی‌شود برای هر کوچه و خیابانی یک مامور پلیس گذاشت، نکته مهم این است که از خود بپرسیم چرا آستانه تحمل مردم ما تا این حد پایین است که نارضایتی‌های کوچک‌شان، ختم به خیر نمی‌شود و به‌جنایت می‌انجامد؟
آنچه از گزارشهای پلیس آگاهی استنباط میشود نشان میدهد، ۴۰ درصد قتل‌ها با چاقو صورت می‌گیرد؛ از سوی دیگر، در حال حاضر براحتی می‌توان در بساط بسیاری از فروشندگان دوره‌گرد و کنار خیابان با قیمت‌های بسیار پایین به انواع چاقو، باتوم، پنجه بوکس و … دست یافت. این وسایل که از طرف فروشندگان و تولیدکنندگان، وسایل دفاع شخصی نامیده می‌شود، اغلب مورد توجه جوانان و نوجوانانی قرار می‌گیرد که در بیشتر موارد، توان کنترل احساسات را ندارند و براحتی در نزاع‌های دوستانه، از آن استفاده می‌کنند.
و اما در خواستی از مسئولین جهت کنترل این امر:
از دادستان جدید خواهشمندیم در برخورد با این متخلفان هیچ گونه نرمشی نشان نداده و متخلفین را به اشد مجازات مطابق باجرم مطروحه در قانون برساند تا عبرتی برای دیگران شده؛ باشد که در آینده این گونه نزاع و درگیریها که موجب سلب آسایش اجتماعی میشوند کاهش یابد.
تمامی اماکنی که موجبات این امر را فراهم می آورند برچیده شود.
هرچه سریعتر نسبت به انتصاب فرمانده انتظامی شهرستان سقز اقدام شود تا برخورد با متخلفان و جرمهای پیش رو با نظم بیشتری انجام شود.
در پایان:
همانطوری که سیگار دروازه اعتیاد است، داشتن چاقو دروازه چاقوکشی است. خانواده های محترم باید توجه داشته باشند که فرزندان آنان و جوانان و نوجوانان چاقو با خود حمل نکنند و همچنین افراد مواظب دوستان خود و فرزندانشان باشند به علت دوست ناباب به کارهای خلاف کشیده می‌شوند در نهایت برخورد شدید با چنین افرادی در مرحله رسیدگی یکی از راههای پیشگیری است امیدوارم شاهد چنین جرایمی در بین خانواده های محترم نباشیم.
ایوب ذوقی، دانشجوی دکترای برنامه ریزی شهری دانشگاه تبریز