وقتی گذرم به این محل افتاد و حاشیه های این گورستان را دیدم تاسف خوردم زیرا نه تنها اموات من بلکه اموات خیلی ها که در داخل این شهر بزرگ زندگی می کنند دفن شده اند.
سقزکورد: سقز دومین شهر استان کردستان می باشد که هم اکنون داری چهار آرامستان است.


3 آرامستان واقع در داخل شهر در محله های صالح آباد، وسط و انتهای خیابان شهدا (شاناز) و دیگری خارج شهر در جاده بانه است.


آرامستان نزدیک مسجد حضرت عمر (رض) از گورستان های قدیمی این شهر می باشد و مدت زمان زیادی است که دیگر کسی در آنجا دفن نمی شود و تقریبا خیلی از مزارها در زیر خاک و لابه لای گیاهان و درختان پوشیده و گم شده است.

آرامستان خیابان شهدای سقز از نگاه دوربین سقزکورد

وقتی گذرم به این محل افتاد و حاشیه های این گورستان را دیدم تاسف خوردم زیرا نه تنها اموات من بلکه اموات خیلی ها که در داخل این شهر بزرگ زندگی می کنند دفن شده اند، هیچ که ورودی مناسبی برای داخل گورستان پیدا نکردم مجبور شدم از روی زباله هایی که آنجا ریخته شده بود وارد آنجا شوم.

آرامستان خیابان شهدای سقز از نگاه دوربین سقزکورد

واقعاً از مردمان آن منطقه که به نظر در یکی از مناطق بالاشهر و با فرهنگ شهر زندگی می کنند که چنین حرمت اموات را نگه می دارند، دلم گرفت و قطعاً بزرگ مردان و بزرگ زنانی در آنجا دفن شده اند که من، تو و خیلی ها از آن غافلیم...


بی توجهی شهروندان جای خود دارد ولی نظارت مسئولین امر نیز ضروری است و می طلبد که ورودی مناسبی برای این مکان تدارک ببینند.

آرامستان خیابان شهدای سقز از نگاه دوربین سقزکورد

عکس: فریبرز مرادی