این روزها علاوه برمعضل ریزگردها که هوای زیبای کشورمان را آلوده می کنند بامعضل کم و بیش مهمتری به نام آتش سوزی مراتع روبرو هستیم وصدمات جبران ناپذیری را برای محیط زیست منطقه فراهم می‌کنند.


سقزکورد: چند سالی است پدیده ای به نام ریزگردها وارد فرهنگ محیط زیستی وبهداشتی کشورمان بخصوص برای مناطق غربی و شمالغربیشده و در مقابل همیشه مسئولان با روشهای مختلف از روابط دیپلماتیک گرفته تا راهکارهایی نظیرمالچ پاشی درکویر به دنبال حذف این پدیده از آسمان ایران بودند اما همچنان این مهمانان ناخوانده وارد کشور می‌شوند.
شاخص کیفی آب و هوای کُردستان نیز امسال به دفعات مکرر در وضعیت ناسالم، بسیار ناسالم و حتی در چند مورد به مرز خطرناک رسیده است.

درگذشته سه کشورایران، عراق، و عربستان به‌ صورت مشترک هزینه‌های مالچ‌پاشی این زمین‌ها را تأمین می‌کردند و تمام زمین‌ها در فصل خاصی از سال مالچ‌پاشی می‌شدند.

مالچ نوعی فراورده چسبنده نفتی است که برای تثبیت شن‌های روان در بیابان‌ها استفاده می‌شود، جنگ عراق و تغییر رویه این دولت‌ها در دهه ۲۰۰۰میلادی سبب فراموشی این کار و در نتیجه افزایش ریزگرد در شهرهای غرب ایران و سرانجام تقریباً در سراسرایران شد.

بررسی های جدید نشان می دهد در این ریز گردها صدها نوع باکتری و قارچ وجود دارد که می توانند تاثیرات مر گبار داشته باشند. سازمان بهداشت جهانی در طبقه بندی جدید خود براساس ذرات آلوده در فضا منطقه غرب ایران را به عنوان آلوده ترین منطقه جهان معرفی کرده است.
بر اساس بررسی های صورت گرفته این ریز گردها در طول چند سال می تواند مرگ زود رس شهروندان مناطق آلوده را در پی داشته باشد.

انسان موجودی هوازی است و قبل از هر چیزی به هوای سالم نیاز دارد و سوال اینجاست که چرا تا کنون حتی یک در صد از این مشکل مرگبار که زندگی را برای ساکنان شهرها تلخ ساخته حل نشده است.

وعده های مسوولان مختلف برای مقابله با این پدیده نیز طی سالیان اخیر ثمربخش نبوده، اقداماتی که بیشتر به مسکنی موقت شبیه بوده تا اقدامی عاجل برای رفع این معضل که به نوعی با سلامت افراد در ارتباط است.

این روزها علاوه برمعضل ریزگردها که هوای زیبای کشورمان را آلوده می کنند بامعضل کم و بیش مهمتری به نام آتش سوزی مراتع روبرو هستیم که باعث آسیب دیدگی، سوختن حشرات مفید خاک و برهم زدن اکوسیستم طبیعت مان می شود و صدمات جبران ناپذیری را برای محیط زیست منطقه فراهم می‌کنند.
شهرستان سقز دارای غنی‌ترین مراتع در استان کردستان از لحاظ وجود گیاهان دارویی و خوراکی است که متأسفانه در سال جاری 34 هکتار از ارضی شهرستان طعمه آتش شد.

امسال تاکنون ۱۰مورد آتش‌سوزی به وقوع پیوسته که سنگین‌ترین آنها در تپه مالان، حوالی مسکن مهر های شهرک، جاقل، هیجانان، خوشینان، پیریونس، حسن‌آباد و حوالی آیچی و روستای قیلستون بوده است.

باید ببینیم که آیا سریال آتش سوزی مراتع شهرستان و پدیده شوم ریزگردها به اتمام می‌رسد و تدبیر و چاره اندیشی مسئولین ذی ربط جهت مانع بروز چنین حوادث دردناکی مؤثر خواهد بود؟؟؟