این شعر را بارها شنیده اید که می گویند "آب در کوزه ما تشنه لبان می گردیم" که امروزه  به صورت  ضرب المثل در میان مردم رواج پیدا کرده است، یعنی اینکه توانایی خود رو ندیدن و دست نیاز به سمت دیگران دراز کردن یا به عبارت دیگر غافل از ظرفیت درونی و اطراف خود شدن است، شهر سقز نیز از این داستان  مستثنی نیست.

سقزکورد: در فصل تابستان و روزهای گرم آن مردم بسیاری از محلات سقز روزها و شب ها را با مشکل بی آبی سپری کردند.

شهروندان سقزی در بسیاری از شبکه های اجتماعی مشکلات و دغدغه های خود را در این باره بیان کردند تا به قول معروف فرجی شود و مسئولان شهرمان برای آن تدبیری بیندیشند.

در حین قدم زدن بودم که صدای آب در همجواری چشمه ای واقع در جاده ملقرنی معروف به(چومی آشان) نظرم را به خود جلب کرد و هنگامی که به صدا نزدیکتر شدم به  تابلوی دست نویس " ورود افراد متفرقه ممنوع " برخورد کردم. کمی ایستادم و باز پیگیر صدای آرام بخش آب شدم که در نهایت با لوله شکسته انشعاب آب تصفیه شده که آبی صاف و زلال از آن جاری بود روبروشدم.

از ساکنان این محله شکستگی لوله را پیگیر شدم و یک سوال ذهنم را در گیر کرد که چرا به اداره آب و فاضلاب شهرستان اطلاع ندادند که این امر را پیگیری کند و آب هدر نرود.

 آنان بابیان اینکه بیش از پنج ماه است که این لوله همچین وضعیتی دارد افزودند: این آب آشامیدنی تصفیه شده شهری می باشد که از منبع کانی سفید انشعاب گرفته و تابحال چندین مرتبه این گزارش را به اداره آب و فاضلاب شهری اعلام کرده و متاسفانه هیچ اقدامی برای جلوگیری از هدر رفتن و یا تعمیر و بازسازی آن صورت نگرفته است.

همچنین این مشکل باعث سودجویی برخی افراد نیز شده که به گفته اهالی آن محل در 150متری این شکستگی مالک زمینی از لوله انتقال آب شرب شهری برای آبیاری زمین خود استفاده می کند...

جای تأسف است که مسئولین ما با عدم توجه به این مسائل باعث محرومیت برخی شهروندان از نعمت بزرگی چون آب در روزهای گرم تابستان شده اند.

صابر زارعی معاون عمرانی فرماندار سقز سوم شهریور ماه در گفتگو با شارنیوز به برخی از مشکلات قعطی آب در محلات پرداخته است و می گوید: اصلیترین دلیل این قطعی آب عدم صرفه جویی است. به کررات این هشدار را داده ایم اما متاسفانه مردم کمتر صرفه جویی می کنند. میزان استاندارد مصرف آب ۱۵۰ لیتر در شبانه روز است که در شهر سقز ۷۰ لیتر بیشتر از میانگین استاندارد است و به  ۲۲۰ لیتر در شبانه روز میرسد .

شاید این مسئول هم از شکستگی لوله آب آشامیدنی و تصفیه شده خبر نداشته باشد که آب در کجا به صورت 24 ساعته با فشار زیادی از لوله خارج شده و به صورت کلی هدر می رود.

لازم به ذکر است؛ برخی از مسئولان با اشاره به عدم تجدید پذیری سفره های آب شیرین و کمبود منابع آبی جایگزین، گفته اند: پیش بینی می شود جنگ های آینده بر سر آب باشد.

در ادامه نظر شما را به برخی از تصاویر مربوط به این گزارش جلب می کنم.