فرا رسیدن ماه مبارک رمضان به عنوان ماه بزرگ مسلمانان و ماهی که بزرگترین و روشن گرترین کتاب هدایت بشر در آن نازل شد، دارای رمزهای عظیمی است.

سقزکورد: "ابراهیم محمد حسینی" فعال فرهنگی در شهرستان سقز طی یادداشتی به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان نوشت: در این ماه بر اساس روایت، درهای رحمت خداوند به روی همه مردم گشوده خواهد شد تا هر کس به اندازه تقوای خویش سهم برد.

این ماه را خداوند برای آن قرار داده تا نسیمش بوزد و گناهانی که باعث خسارت روحی شده اند به وسیله آن کاسته شود.

رمضان ماه بزرگی است که نفس کشیدن روزه دار در این ماه تسبیح و خوابش عبادت است؛ ماهی است که خداوند واسطه بخشش گناهانمان قرار داده، ماه صیقل روح و زدودن پلیدی و زشتی است.

ماه رمضان، ماهی است که قرآن در آن نازل شده است و قرآن کتابی است که هدایتگر مردم همراه با دلائل روشن هدایت و وسیله تشخیص حق از باطل است و بر اساس آیه قرآن 'هر کس از شما که این ماه را دریابد، باید روزه بگیرد'.

پیامبر عظیم الشان اسلام در خصوص این ماه می فرماید: مردم ، ماه خدا با برکت و رحمت و آمرزش به شما رو کرده است، ماهی است که پیش خدا بهترین ماه است؛ روزهایش بهترین روزها و شب هایش بهترین شب ها و ساعاتش بهترین ساعات؛ ماهی است که در آن دعوت شدید به مهمانی خدا، کردارتان در آن پذیرفته و دعایتان مستجاب.

در فضیلت و شرافت ماه مبارک رمضان همین بس که در میان ماه های قمری تنها ماهی است که خدای تبارک و تعالی نام آن را در کتاب شریف خود ذکر نموده و آن را ظرف زمانی نزول قرآن به عنوان بهترین هدایای الهی به جامعه بشریت، معرفی فرموده است.

رسول الله (صلی الله علیه وآله) از ماه مبارک رمضان به «شهر الله» یاد فرمود و در دعاهای ماه رجب فرمودند که از خداوند متعال بخواهید زمینه توفیق ماه مبارک رمضان از هم اکنون بری شما مهیّا و فراهم بشود.

پس این ماه ماهی پر دستاورد و سود برای انسان خواهد بود و اگر انسان در این شهرالله به لقاءالله نرسد به باطن روزه نرسیده است.

این که خداوند می فرماید: «الصّوم لی وَ أنا اجزی به» یعنی روزه مال من است و من شخصاً جزای روزه دار را خواهم داد، سخن از «مَن» است، خودش را مطرح می کند و فرشتگان نمی گویم او را بهشت ببرید، من خودم جزای او را می دهم و لقای حق برای روح اوست و این سرّ و باطن روزه است.

ما انسان ها مسافری هستیم که سفر ابد در پیش داریم و باید ره توشه آن سفر ابد را تهیه کنیم که بهترین فرصت، ماه مبارک رمضان است، پس بهترین سود را ماه مبارک رمضان و اهلش دارند.