استفاده از شیشه برای لاغری یک کار غیر علمی، غیر اصولی و غیر بهداشتی و خانمان برانداز است و زمینه بیماری های شدید جسمی و نیز مشکلات اجتماعی و خانوادگی را برای فرد فراهم می کند.

سقزکورد: یکی از انواع مواد اعتیادآور صنعتی،(شیشه) است که در این مقاله سعی می شود به تاثیر این مواد و عوارضی که بجا می گذارد به خصوص در مورد زنان اشاره شود.

بسیاری از افراد معتاد با اهداف و تصورات نادرستی به سراغ مواد اعتیادآور می روند و در دام اعتیاد گرفتار می شوند. در واقع باورهای نادرست باعث اعتیاد آن ها می شود. یکی از این باورهای نادرست که طی چند سال اخیر شیوع زیادی در بین نوجوانان دختر پیدا کرده، مصرف ماده اعتیادآور شیشه با هدف لاغری است.

برخی از دختران میل به مدل شدن دارند لذا به سمت مصرف شیشه میروند. مصرف شیشه با انگیزه لاغری و تناسب اندام در باشگاههای بدنسازی و آرایشگاه های زنانه توسط افراد سودجو با این شعار که شیشه حاوی مرفین نیست(مثبتی ندارد) پس اعتیادآور نمی باشد تبلیغ می شود و متاسفانه بسیاری از زنان و دختران جوان ناآگاه، خواسته یا ناخواسته در دام این ماده محرک گرفتار می شوند و به ورطه نابودی و نیستی می روند.

شیشه از ترکیبات آمفتامین هاست که اشتها را کور و میل به خوردن را در فرد کم می کند. در صورتی که کارشناسان می گویند این کاهش وزن فقط کاهش بافت چربی و اشتها که اکثر زنان و دختران جوان به دنبال آن هستند نیست بلکه کل بدن تحلیل می رود و علاوه بر بافت چربی، بافت عضله، استخوان و بافت های دیگر را هم  درگیر می کند و به آن آسیب می زند. شیشه بر مغز و سایر دستگاه های بدن اثرات مخربی بر جای می گذارد که این اثرات را می توان با توجه به زمان شروع آنها به صورت حاد و مزمن در نظر گرفت.

در نتیجه به سرعت چهره فرد پر از چین و چروک و ظاهر آن بسیار نحیف و تکیده می شود. مصرف این ماده مضر در طول چند سال باعث از کار افتادن تمام اندام های بدن و نوعی مرگ تدریجی می شود. تنفس و ضربان قلب با مصرف این ماده افزایش می یابد و فرد تپش قلب پیدا می کند. بی علاقگی به خواب طولانی به طوری که در طول 48 ساعت فرد معتاد نمی تواند بخوابد از سوی دیگر با مصرف این ماده به شدت حافظه کاهش می یابد و توهم شنوایی و بینایی و جنون آنی از عوارض دیگر سوءمصرف این ماده است.

زمانی که مواد مخدر برای لاغری به دختران جوان پیشنهاد می شود آن ها بدون هیچ بررسی در این زمینه به مصرف آن رو می آورند. برخی از دختران جوان و زنان به قدری زیبایی برایشان اهمیت دارد که حاضرند برای زیبا شدن معتاد شوند در صورتی که هیچ ماده اعتیاد آوری وجود ندارد که انسان را زیبا کند و فقط حیثیت و آبروی آن ها را می گیرد.

وقتی زنان و دختران دچار اعتیاد می شوند آسیب های اجتماعی شدیدتری در انتظار آنان است زیرا در جامعه پذیرش یک زن معتاد بسیار سخت تر از یک مرد معتاد است، بنابراین تلاش می کنند اعتیاد خود را پنهان کنند. اعتیاد زنان آسیب های پنهان و اما ریشه داری بر اطرافیان خود گذاشته و باعث از هم پاشیدگی نظام خانواده می شود.

استفاده از شیشه برای لاغری یک کار غیر علمی، غیر اصولی و غیر بهداشتی و خانمان برانداز است. چاقی امری است که زمینه ساز بیماری هایی مانند افزایش فشار خون و دیابت است ولی مصرف شیشه زمینه بیماری شدیدتر جسمی و نیز مشکلات اجتماعی و خانوادگی را برای فرد فراهم می کند که پرخاشگری و قتل نزدیکان و فرزندان، طلاق و از هم پاشیدگی خانوادگی، سرقت و دزدی برای تهیه پول مواد و نیز کارتن خوابی و آوارگی کمترین آن است.

مصرف شیشه ترشح انتقال دهنده های عصبی دوپامیــن، سروتونیــن و نوراپی نفرین را در سیناپس های عصبی در مغز به شدت افزایش می دهد و باعث تحریـک سلولهای مغز می شود. به همین دلیل مت آمفتامین در بسیاری از نقاط جهان در بازار سیــاه با تبلیغاتُ برای استفاده جهت کاهش وزن، بیداری در شب، بهبود حافظه و تمرکز و افزایش انرژی در ورزشکاران مورد استفاده قرار گرفته است. در یک تمثیــل می توان گفت این ماده این قابلیت را دارد که با سرعت قابـل ملاحظه ای فرد مصرف کننده را بلنــد کند و پس از مدت کوتاهی با همان سرعت و شـــدت و حتی به مراتب شدیدتر او را به زمیــن می کوبد. مصرف این ماده حتی در دفعات بسیـــار محدود موجب بروز اعتیاد و وابستگی می گردد که از نظر شدت از شدیدترین وابستگی ها می باشد.

یادداشت از: بهزاد بایزیدی مدیر عامل مرکز بهبودی اقامتی میان مدت مصرف کنندگان مواد مخدر طلوع پاکی سقز