برگزاری مراسم معارفه اولین رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت بانو درکشور یعنی انتصاب خانم لطیفه نوروزی به عنوان ریاست اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان سقز مجالی را فراهم نمود تا مهترین مطالبات مردم از مسئولان محترم به ویژه ریاست اداره صنعت، معدن و تجارت سقز را بازخوانی نماییم.

سقزکورد: در وهلۀ نخست باید انتخاب بانویی از جامعۀ بانوان در حیطۀ مدیریت اداره صنعت، معدن و تجارت سقز را به فال نیک گرفت، زیرا واگذاری مهمترین مسئولیت اقتصادی شهرستان سقز به یکی از بانوان کشور ، به نوبۀ خود حاکی از توانمندی های بی نظیر بانوان در عرصه های مدیریت اقتصادی جامعه است، لیکن نباید فراموش نمود وجود برخی آسیب ها و چالش های اقتصادی مزمن در سقز به مانند دیگر شهرها، موجبات سرخوردگی مردم را فراهم نموده است که در وهلۀ نخست می توان به نابسامانی مفرط در مقولۀ نظارت همه جانبه و فراگیر از فروشندگان و اصناف محترم اشاره نمود.

بدیهی است تقویت ابعاد نظارتی برای اصناف از جمله شاخص ترین راهبردها در تنظیم مناسب بازار در ابعاد مختلف عرضه و تقاضا و نیز رعایت حقوق مصرف کننده است.


متأسفانه فقدان نظارت مطلوب بر عملکرد اصناف و فروشندگان در برخی نقاط مراکز تجاری و اقتصادی و سطح بازار خود نمایی می کند به نحوی که به عینه می توان سیر قهقهرایی هنجار شکنی جماعتی از طمع ورزان و دلالان اقتصادی را در مولّفه های مرتبط با معیشت مردم را مشاهده نمود.


با حضور سرزده و کاملاً اتفاقی رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت به همراه همکاران و بازرسان در سطح بازار به ویژه در اطراف میدان آزادی سقز، چهار راه آزادگان و بلوار انقلاب نابسامانی های بی حد و حصر در  بازار قابل مشاهده است، به نحوی که برخی از فروشندگان با قیمت های کاملاً اختصاصی، اجناس را با قیمت گران و غیر منصفانه به مشتری عرضه می کند به گونه ای که به جرأت می توان گفت چند گانگی قیمت ها در مسیر منتهی به بازار و مغازه های اطراف میدان آزادی و دیگر فروشگاه های تجاری شهر کاملا مشهود است، به نحوی که گران فروشی های بی ضابطه به شدت مشتریان را کلافه کرده است، و وجود این آسیب حاکی از یله و رها بودن مقولۀ نظارت بر فروشندگان و اصناف می باشد.


اقدامات خلاف قانون فروشندگان در این محدوده و دیگر نقاط شهر تنها به گران فروشی منحصر نمی شود، بلکه فروشندگان با عدم نصب قیمت فروش اجناس این سیکل معیوب را در بی قانونی شدت بخشیدند و برای کسب سود نامشروع به دلخواه خود، از نصب برچسب قیمت ها خودداری می کنند که این رویکرد فروشندگان متخلف، اقدام فوری ریاست اداره صنعت، معدن و تجارت سقز و دیگر نهادهای نظارتی و تعزیراتی خصوصاً فرمانداری بعنوان مقام ارشد نظارتی شهرستان را طلب می کند.


لازم به ذکر است عدم اهتمام فروشندگان به ارائۀ اجناس سالم و ارائۀ اجناس آلوده به مردم از جمله نقایصی است که در سطح مغازه ها در شهر به چشم می آید که این آسیب بیانگر عدم اکرام مشتریان در ارائۀ نامناسب اجناس و بی مبالاتی در رعایت بهداشت است.


اثبات مدعای  ارائۀ نامناسب اجناس فاسد شدنی از قبیل لبنیات... در شهر و در کف خیابان و زیر نور خورشید، با حضور مسئولان مرتبط در سطح شهر و مشاهدۀ وضعیت نحوۀ عرضۀ اجناس فاسد شدنی در مغازه های شهر به وضوح قابل مشاهده است. محصولات لبنی از قبیل شیر و دوغ پاکتی و حتی برخی از دیگر فراورده های لبنی...با بی مبالاتی فروشندگان زیر نور مستقیم خورشید و در بدترین وضعیت ممکن به مشتریان عرضه می گردد که این اهمال کاری برخی فروشندگان، روند نامطلوب نابسامانی های مذکور را شدت می بخشد و سلامت جسمی و بهداشتی جامعه را تهدید می کند، لذا انتظار و مطالبۀ به حق مردم از رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت و دیگر نهادهای مسئول این است که با اتخاذ تدابیر فوری و موثر در راستای اجرای اقدامات لازم برای رفع مشکلات و برخورد قاطع با متخلفان تلاش نمایند.


بنابراین تقویت گشت بازرسی از اصناف و مغازه های سطح شهر و ارتقای نظارت بخشی از نحوۀ ارائۀ خدمات توسط فروشندگان و جریمۀ کسانی که کالای خود را بدون درج قیمت عرضه می کنند از اهم اقدامات متولیان این امر در تکریم مردم به شمار می آید.


هم چنین برنامه ریزی مطلوب و مناسب مسئولان اقتصادی ونیز متولیان امر سلامت و بهداشت در ممانعت از فروش اجناس فاسد شدنی که از حدأقل مولفه های بهداشتی لازم برخوردار نیست، و نیز اطلاع رسانی صحیح در مولفۀ رعایت بهداشت کالا و بهداشت محیط و نیز حمایت از فروشندگان برای تهیۀ وسایل سرمایشی از قبیل یخچال و فریزرهای استاندارد برای نگهداری بهینۀ اجناس فاسد شدنی در قالب ارائۀ تسهیلات ضروری است.


بدیهی است طرح این گونه مطالبات از جمله رسالت های ذاتی اداره صنعت، معدن و تجارت و دیگر نهادهای مسئول در بهبود ارائه خدمات اقتصادی به مردم است. لذا شایسته است در سال همدلی ملت و دولت ترمیم این نقایص به عنوان گام نخست و پیش زمینه اقدامات کلیدی دیگر در عرصه های اقتصادی و معیشتی مردم مورد نظر قرار گیرد.


 
 همچنین انتظار می رود خانم رئیس ناهماهنگی های اتاق اصناف سقز را سروسامان بخشد و به صورت ویژه تری بر این قسمت که قلب بازار نیز می باشد، توجه نماید.