امام خمینی(ره) اجرای سیاست نفوذ توسط قدرت های استکباری به ویژه آمریکا را حربۀ این دولت زورگو برای چپاول مسلمین دانستند و فرمودند:« قدرت های بزرگ می خواهند مسلمین را زیر سلطۀ خود بیاوردند و مخازن آنها را به غصب ببرند و اموال آنها را به چپاول ببرند».

بیانات کلیدی مقام معظم رهبری مبنی بر مقابله با راه های نفوذ اقتصادی، سیاسی، امنیتی و فرهنگی آمریکا در ایران از یک سو و رویکرد ناصحیح برخی دولتمردان و ذوق زدگی افراطی و غیر عقلانی اعتدالیون از مقولۀ استکبار ستیزی و اتخاذ مواضع عجیب از سوی رئیس دولت تدبیر و امید که گفت؛«نباید فکر کنیم پس از حصول توافق می‌توانیم هر طور که بخواهیم حرف بزنیم و عمل کنیم و دیگران در برابر این تغییر رفتار ما واکنشی نخواهند داشت!!» نگارنده را برآن داشت تا نظرات حضرت روح الله(ره) که البته این دولت به علت وابستگی خاص جریانی به لیدر جریان کارگزاران و اصلاح طلبان ادعای درک کامل منویات حضرت امام را در جامعه مطرح می کند را به عنوان شاخص  و معیار بی بدیل در این نگاشته مورد تأکید قرار دهد تا ملت خود به واقعیت ماهیت ادعای امام مداری برخی آمریکا ستیزان دیروز و آمریکا پذیران امروز واقف گردد.

ضرورت مقابله با نفوذ و سطله آمریکا

امام خمینی(ره) لزوم مقابله با نفوذ و سلطه جویی های آمریکا را از جمله  اهداف والای نظام اسلامی بر شمردند و فرمودند:«ما با هیچ کدام از ابرقدرت ها سر سازش نداریم. نه تحت سلطۀ آمریکا می رویم و نه زیر بار شوروی. ما مسلمانیم و می خواهیم زندگی کنیم»[1].

همچنین امام امت نفوذ و سلطه آمریکا را موجب بدبختی ملل مستضعف دانستند و فرمودند:«سلطه آمریکا تمام بدبختی های ملل مستضعف را به دبنال دارد»[2].

حضرت روح الله(ره) اجرای سیاست نفوذ توسط قدرت های استکباری به ویژه آمریکا را حربۀ این دولت زورگو برای چپاول مسلمین دانستند و فرمودند:« قدرت های بزرگ می خواهند مسلمین را زیر سلطۀ خود بیاوردند و مخازن آنها را به غصب ببرند و اموال آنها را به چپاول ببرند»[3].

لذا اینگونه است که حضرت امام(ره) شعارهای قدرت های استکباری مبنی بر اجرای نظم و عدالت در جهان را برآمده ازخوی سلطه طلبی آنها می دانند« تمام حکومت های غیر توحیدی، نظم و عدالت را برای سلطه جویی می خواهند[4]».

بنابراین مواضع قاطع و راهبردی خلف صالح ایشان یعنی مقام معظم رهبری که فرمودند: «نه نفوذ اقتصادی آمریکایی‌ها را در کشورمان اجازه خواهیم داد، نه نفوذ سیاسی آنها را، نه حضور سیاسی آنها را، نه نفوذ فرهنگی آنها را؛ با همه‌ی توان -که این توان هم بحمدالله امروز توان زیادی است- مقابله خواهیم کرد؛ اجازه نخواهیم داد»[5]، بدیلی از اندیشه های متعالی حضرت امام (ره)است، گرچه برخی مدعیان دیروز راه امام (ره) بر خلاف منویات ولی فقیه جامعۀ اسلامی دراتاق های فکر خود به سازش با آمریکا می اندیشند لیکن راهبرد کلان مقام معظم رهبری که برآمده از منویات حضرت روح الله (ره) است عزتمندی نظام اسلامی را برای ملت با بصیرت و شجاع ایران ترسیم کرده است.

قطع رابطه با آمریکا؛ پدیده ای مثبت و ارزشمند

حضرت امام خمینی(ره) روابط نابرابر میان ملل اسلامی با قدرت های استکباری به ویژه آمریکا را مردود و مطرود تلقی کردند و قطع چنین روابطی را منجر به قطع وابستگی و مداخله گری ها دانستند که بسیار مبارک و ارزشمند است، ایشان تحقق این رویکرد را وسیله ای برای نفی ذلت و جلوگیری از مداخلات، سلطه جویی ها و چپاولگری های آنان می دانستند که از این رهگذر مملکت اسلامی با قطع ارتباط با استکبار به توفیقاتی بی بدیل دست خواهد یافت.

حضرت روح الله(ره) فرمودند:« ما از خدا می خواهیم که رابطه قطع بشود. ما ذلت را نخواهیم پذیرفت برای خاطر اینکه یک رابطه با یک ابرقدرت داشته باشم. شرافتی نیست رابطه داشتن با امثال آمریکا»[6].

امام خمینی(ره) در فرازی دیگر فرمودند:« ما این قطع رابطه را به فال نیک می گیریم چون که این قطع رابطه دلیلی بر قطع امید آمریکا از ایران است. قطع رابطه یعنی خاتمه دادن به چپاولگری ها»[7].

حال این مواضع با صلابت و عزتمندانه امام را با مواض اخیر هاشمی رفسنجانی قیاس کنیم که گفت تابوی مذاکره با آمریکا شکسته شده است.

این موضع تأسف بار از سوی آقای هاشمی در حالی است که امام امت رابطه با آمریکا که مذاکره و حتی به زعم آقای هاشمی بازگشایی سفارت آمریکا در ایران به نوبۀ خود آغاز رابطه با این دولت استکباری محسوب می شود را دارای هیچ مزیتی ندانسته و فرمودند« شرافتی نیست رابطه داشتن با امثال آمریکا»[8].

به راستی زمانی که هیچ شرافتی به ارتباط با دولت های تابع و امثال آمریکا برای نظام اسلامی نباشد دیگر رابطه با شیطان بزرگ به طریق اولی هیچ دستاوردی جز ذلت و تحقیر و سرشکستگی برای نظام  اسلامی به همراه نخواهد داشت، این رویکرد دقیق امام (ره) همان حلقۀ مفقودۀ غرب گرایان و خصوصاً آمریکا گرایانی است که با جهالت بر طبل تو خالی ارتباط با آمریکا می کوبند.

حصول عزتمندی نظام در گرو قطع وابستگی به آمریکا

در روز های اخیر شیفتگان به ارتباط با آمریکا که زمانی شعار آمریکا ستیزی آنها در دهۀ اول انقلاب گوش فلک را کر می کرد اینک با شعار ضرورت تعامل جهانی(بخوانید آمریکا و لاغیر) به میدان آمدند تا به زعم خودشان مشکلات اقتصادی و سیاسی! نظام اسلامی را مرتفع سازند.

این رویکرد نادرست در حالی است که امام امت وابستگی به غرب و خصوصاً آمریکا را موجب سرشکستگی ملت و ذلت بار توصیف کرده است لیکن رویکرد مبهم اعتدالیون با شعار دیپلماسی لبخند (بخوانید رحماء علی الکفار) در دوسال اخیر تبعات فراوانی را در سطح منطقه و جهان برای نظام اسلامی به همراه داشته است.

حضرت روح الله(ره) در تبیین ضرورت قطع وابستگی فرمودند:«آمریکا که دشمن ماست ما اگر محتاج به او باشیم برای ما سرشکستگی است»[9].

لذا امام خمینی(ره) این بنیانگذار فقید نظام اسلامی قطع وابستگی به استکبار را از جمله شاخصه های تعطیل ناپذیری مبارزه با استکبار و خصوصاً آمریکا عنوان کردند و فرمودند:«تا قطع تمام وابستگی ها به تمام ابرقدرت های شرق و غرب، مبارزات آشتی ناپذیرانه ملت ما علیه مستکبران ادامه دارد»[10].

[1] صحیفۀ نور،6/8/1360،ج15،صص209-210.

[2] همان،20/12/1358،ج12،صص2-1.

[3] همان،5/10/1359،ج13،صص227-225.

[4] همان،25/9/1358،ج11،صص14-13.

[5] بیانات در دیدار اعضای مجمع جهانی اهل بیت علیهم‌السلام و اتحادیه‌ی رادیو و تلویزیون‌های اسلامی26/5/1394.

[6] صحیفۀ نور،25/9/1358،ج11،صص38-26.

[7] همان،19/1/1359،ج12،صص41-40.

[8] صحیفۀ نور،25/9/1358،ج11،صص38-26.

[9] همان،17/1/1358،ج11،صص222-221.

[10] همان،22/11/1358،ج11،صص266-265.