امسال بیست و چهارمین سالی است که خشکسالی گریبان سرزمین مان را گرفته (به اذعان سازمان هواشناسی) و کم‌آبی و بحران آب پیش چشم‌مان رژه می‌رود.

سقزکورد: تا چشم کار می‌کند آفتاب است و اشعه گرمش، از آسمان حرارت می‌بارد و زیر این تابش گرم خوب است به جایگاه لرزان آب فکر کنیم. ایران کشوری است ایستاده روی کمربند خشک زمین؛ سرزمینی که نیاکانش همواره برای دور ماندن از خشکسالی دعا کرده‌اند. امسال بیست و چهارمین سالی است که خشکسالی گریبان سرزمین مان را گرفته (به اذعان سازمان هواشناسی) و کم‌آبی و بحران آب پیش چشم‌مان رژه می‌رود.

یکی از مهم ترین موضوعاتی که بسیاری از سیاست ها نسبت به آن توجه خاصی دارند بحث آب و به موازات آن بحران آب و تبعات ناشی از آن است.

آب ارزشمندترین عطیه الهی و مهمترین عامل حیات و رکن اصلی توسعه پایدار است و نبود آن می تواند صدمات جبران ناپذیری برای یک جامعه و حتی یک حوزه زیست محیطی ایجاد کند.

از صرفه جوها و مقیدان به حفظ حرمت آب که بگذریم بقیه ایرانی ها بیش از استاندارد آب مصرف می کنند، سندش هم آمارهای وزارت نیرو که سرانه مصرف هر ایرانی را 270 لیتر می داند و سرانه مصرف در اروپا را 130 لیتر. پس ما دو برابر بیشتر از پرآب ترین کشورهای جهان آب مصرف می کنیم در حالی که چندبرابر بیشتر از آنها در معرض کم آبی قرار داریم.

با توجه به مشکل کم آبی که کل کشور با آن دست به گریبان هست و هر روز شاهد هشدار کم آبی چه از طریق صدا و سیما چه در گفتار مسئولین هستیم ، ولی من و بقیه مردم هر روز شاهد هدر رفتن آب ، این سرمایه ملی ، آن هم به حجم زیاد توسط تعدادی از مغازه داران، آن هم جهت شستشوی پیاده رو هستیم که نشانه بی توجهی این قبیل افراد به سرمایه ملی و حقوق دیگران دارد.
اگرچه «مایه حیات» لقب گرفته است اما به نظر می رسد، به درستی، اهمیت حیاتی آن درک نشده است و به رغم هشدارهای متعدد در خصوص خطر خشکسالی، آن طور که شایسته است، بحران آب مورد توجه و رسیدگی مسئولان و نهادهای مربوطه قرار نگرفته است. مساله ی کم آبی در ایران بسیار جدی است اما کسی آن را جدی نمی گیرد.

این روزها هرکس که تلویزیون را روشن کند شاید بعد از سه دهه به اهمیت آب در ایران آشنا شود مایه حیات وآبادانی و این اهمیت متاسفانه خیلی دیر بروز پیدا کرده است. ماده ای که علت اصلی ابادانی یک شهر قلمداد می شود و اولین تمدن های جهان مثل مصر و بابل در کنار رودها شکل گرفتند.

امروزه ارزش آب ببیشتر از نفت نباشد کمتر از آن نیست به قول کارشناسان در سالهای حاضر جنگ و جدال کشورها بر سرمنابع نفتی است و در بعدی این کشمکش برسر منابع آب خواهد بود. گرم شدن زمین یکی از علل اصلی اهمیت پیدا کردن این ماده ی گرانبها است متاسفانه هرچقدر در قران و اسلام بر اسراف نکردن تاکید شده است ولی متاسفانه مردم کشور ما این مهم را اجرا نمی کنند و مصرف آب کمتر حرفه ای می شود و علت این امر به کوتاهی نهادهای فرهنگی یا کم و بیش دیر فرهنگ سازی کردن درصرفه جویی بر منبع گرانبهای آبی است.

امروزه ما نباید در کنار مسائل مربوط به کم آبی بی اهمیت باشیم وقتی که می بینیم اطرافیان آب را بیهوده هدر می دهند باید به انها طرز درست مصرف کردن ان را گوش زد کنیم. ما به عنوان کسی که اگاهی کافی از کمبود آب داریم چگونگی بهینه مصرف ان را یادآور شویم. وقتی که شیر آب چکه چکه می کند برای رفع آن زود اقدام کنیم و همانطور پیشینیان گفتند قطره قطره جمع گردد و انگهی دریا شود. نباید کوچکترین مسائل را در مورد استفاده نادرست از آب را نادیده بگیریم.

استفاده بیش از حد از آب تصفیه شده برای خانه تکانی، آبیاری باغچه ها، کارواش ماشین و شستن و درخانه و حیاط و کوچه از دیگر معضلات ما در شهرستان است. در بعضی از محلات و خانه ها در همین شهر خودمان حتی اب برای پخت و پز وجود ندارد تا جای که اگاهی کافی دارم بعضی از خانواده هستند که اصلا روزها آب ندارن و اگر هم داشته باشن در ساعت معینی از روز می باشد و نیاز آنها را تامین نمی کند، حمام هایشان به دلیل کمبود اب دوش آب نداشته و می طلبد مدیریت محترم سازمان آب مشترکین پرمصرف را جریمه کند تا مصرف آب به حداقل برسد و کسی با کمبود آب مواجه نشود و چگونگی مصرف اب را به همه شهروندان ونهادینه کردن درست مصرف کردن را به آنها یاداور شویم.

نیاز به آب نیازی همیشگی و بدون محدودیت زمانی و مکانی است و نمی توان با جایگزین کردن مایعی دیگر کمبود و خلاء آن را جبران نمود.

رفع این مشکل جز با تدبیر، سخت کوشی و مدیریت درست، افزایش آگاهی و نهادینه کردن فرهنگ صرفه جویی در میان آحاد جامعه میسر نخواهد شد.

در انتها به چند کلید طلایی صرفه جویی در مصرف آب اشاره شده که توجه شما را به خواندن آن جلب می کنم.

_از آب حفاظت کنید، چون زندگی ما به آن وابسته است. هیچگاه به دلیل اینکه فرد دیگری مسوول پرداخت آب بها است، آب را هدر ندهید.

– موقع مسواک زدن شیر آب تصفیه شده را باز نگذارید.

– هنگام استحمام در فاصله بین شستن بدن و سرشویی، لزومی ندارد که شیرآب به طور پیوسته باز باشد.

– برای دوش گرفتن در حمام، زمان بگیرید و آن را به کمتر از 5 دقیقه برسانید، با این روش ماهیانه حدود 4000 لیتر آب صرفه جویی خواهد شد.

– ازجریان آب به منظور آب شدن یخ گوشت یا دیگر مواد غذایی منجمد استفاده نکنید.

– اگر دوش حمام شما در طی کمتر از 20 ثانیه یک ظرف چهار لیتری را بتواند پر از آب کند در آن صورت حتماً آنرا با یک سر دوش کاهنده مصرف تعویض کنید.

– تمام شیلنگ ها، اتصالات و شیرها را به طور مرتب کنترل کنید تا از نشتی آب جلوگیری شود.

– ماشین های لباس شویی معمولاً مقدار زیادی آب مصرف می کنند. بنابراین اگر از تعداد دفعات کاربرد ماشین لباس شویی بکاهید، عملاً در مصرف اب صرفه جویی کرده اید.

– یک بطری پر از آب یا یک کیسه نایلونی پراز شن و کاملاً در بسته را در مخزن توالت فرنگی و یا فلاش تانک قرار دهید تا مصرف آب را در هربارکشیدن سیفون کاهش دهید.

– به کودکان آموزش دهیم تا با بستن به موقع شیر، از هدر رفتن آب جلوگیری نمایند.

– به جای شستن اتومبیل با شیلنگ آب، از یک سطل آب هم می توان استفاده کرد.

– درحالی که کمبود آب در شهر احساس می شود، لزومی به شستشوی پیاده روی مقابل مغازه و منزل نیست.

– هنگام احداث ساختمان از کارگران ساختمانی بخواهید از آب تصفیه شده استفاده نکنند.

– زمانی که سرگرم آب دادن باغچه و گلهای منزل هستید با شنیدن صدای زنگ تلفن یا زنگ در بهتر است ابتدا شیر آب را ببندید و بعد به آنها پاسخ دهید.

– نصب کولر در سایه و با استفاده از پوشش مناسب و جلوگیری از نشت آب کولرهای آبی، باعث صرفه جویی زیادی در مصرف آب می شود.

-زمانی که به مسافرت می روید، ضروری است شیر فلکه بعد از کنتور آب را ببندید. تا از وقوع هرگونه حادثه پیشگیری شود.