اعتماد مردم به بازار و اعتماد بازار به اصناف مهمترین عامل در رونق بازار خواهد بود و باید قدر اعتماد و باور را دانست و به هیچ قیمتی از دست نرود.

سقزکورد: اولین روز تیرماه در تقویم مناسبت‌های ایران به نام روز اصناف نام‌گذاری شده و نقش و حضور موثر اصناف و بازاریان در پیروزی انقلاب اسلامی به وضوح دیده می شود. نقش آنان در نهضت امام (ره) و در حرکت های انقلابی قبل از پیروزی انقلاب تعیین کننده و اساسی بوده است.

بازار سد محکمی در برابر رژیم شاهنشاهی بود، بازاریان در رژیم پهلوی بارها تحصن کرده و محل کسب و کار خود را تعطیل کردند و این کار اصناف موجب وحشت برای عمال رژیم پهلوی بود و مزدوران شاه وقتی نتوانستند در برابر بازاریان متعهد مقاومت کنند با دستگیری آنها و شهادت مبارزان، تلاش کردند از وقوع انقلاب اسلامی جلوگیری کنند.

در زمان جنگ نیز همین قشر در خط مقدم و پشتیبانی از جبهه ها پیش رو بودند که شهرستان سقز نیز دارای 6 شهید جامعه اصناف و بازاریان می باشد.

بازار همواره در تاریخ ایران اسلامی به عنوان مرکزی سیاسی، اجتماعی و اقتصادی دارای پایگاه و جایگاه مهمی بوده است که اگر خدمات جامعه اصناف از مردم حذف شود جامعه دچار مشکل خواهد شد و از مظاهر زیبا در جامعه و بالاخص در شهرها می باشد چرا که بازار و محیط آن توسط همین قشر جذاب می شود.

شهرستان سقز از جمله شهرهایی است که دارای بازارهای با قدمت و بازاریانی خوش انصاف است و اگر این شهرستان را شهر گردشگری در نظر بگیریم توسعه گردشگری با حفظ، احیا و بهره برداری از آثار تاریخی، یکی از منطقی ترین روش‌های ایجاد توسعه پایدار و اشتغال می‌باشد لذا ضمن حفظ هویت شهر سبب توسعه صنعت گردشگری نیز می‌گردد اما یکی از پیش نیازهای بهره برداری از مواریث تاریخی هر شهر ایجاد بستر و زیرساخت مناسب برای بهره برداری از آنها است.

نقش اتحادیه‌های توزیعی و تولیدی با توجه به شرایط کنونی اقتصاد در یاری رسانی به دولت غیر قابل انکار است. کمک به شکوفایی هرچه بیشتر اصناف به رونق اقتصاد شهری، تنظیم بازار، ایجاد اشتغال، ثبات بازار و آرامش روانی خریداران منتهی خواهد شد وعلاوه بر این ارتقاء سطح دانش تخصصی بازاریان، تشکیل بیمه اصناف، راه اندازی بانک و بیمه اصناف در کنار سایر بانک‌های خصوصی کشور می‌تواند در ارتقاء کیفی جایگاه اصناف موثر واقع گردد.

بازار همواره بازوی توانمندی برای توسعه کشور بوده و ساماندهی صنوف آلاینده و کاهش مالیات دو مطالبه مردم و بازاریان شهرستان سقز می باشد.

بزرگترین دغدغه بازاریان افزایش چند برابری مالیات بر درآمد است

رشید غفوری رئیس اتحادیه فرش فروشان سقز در جلسه ای که در سالن جلسات فرمانداری برگزار شده بود با بیان اینکه تحریم های ظالمانه ضربات زیادی به بازاریان و اصناف وارد کرده است گفت: بزرگترین دغدغه بازاریان افزایش چند برابری مالیات بر درآمد است.

یکی دیگر از بازریان شهرستان سقز می گوید: دولت باید برای رونق کسب و کار تسهیلات ارزان قیمت در اختیار بازاریان قرار دهد.

اعتماد مردم به بازار و اعتماد بازار به اصناف مهمترین عامل در رونق بازار خواهد بود و باید قدر اعتماد و باور را دانست و به هیچ قیمتی از دست نرود.